...

Yabancı Diller Yüksekokulu

Yabancı Diller Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Yasamin Aktaş'ın Sürekli Mesleki Gelişim Kapsamında Tez Çıktıları Sunumu
05/12/2025

Yabancı Diller Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Yasamin Aktaş'ın Sürekli Mesleki Gelişim Kapsamında Tez Çıktıları Sunumu

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu bünyesinde görev yapan Öğretim Görevlisi Yasemin Aktaş, İngilizce Hazırlık Eğitimi üzerine yaptığı “A Comparative Study of Compulsory and Optional English Preparatory Programs: Different Stakeholders’ Perspectives” başlıklı yüksek lisans tezinin bulgularını ve bu doğrultuda hazırladığı önerileri meslektaşlarıyla paylaştı. Gerçekleştirilen sunumda, Yüksekokulumuzda yürütülen İsteğe Bağlı ve Zorunlu İngilizce Hazırlık Programlarının mevcut durumu, öğrencilerin ve öğretim görevlilerinin hazırlık eğitimi ile ilgili görüşleri, beklentileri ve öğretim sürecinde karşılaşılan temel sorunlar ele alındı. Ayrıca, sunuma katılan öğretim görevlileri, bulgularla ilgili görüşlerini paylaşarak İngilizce hazırlık programlarının daha etkili hâle getirilmesine yönelik uygulanabilir önerilerde bulundular.

A Comparative Study of Compulsory and Optional English Preparatory Programs: Different Stakeholders’ Perspectives

Özet

Bu çalışma, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde uygulanmakta olan zorunlu ve isteğe bağlı İngilizce hazırlık programlarının etkinliğini karşılaştırmayı ve programın zorunlu ya da isteğe bağlı olmasının, eğitimin kalitesi üzerinde etkisinin olup olmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, hazırlık programlarında eğitim gören 129 isteğe bağlı ve 38 zorunlu İngilizce hazırlık öğrencisine açık uçlu anket uygulanmış, her iki programda ders veren 6 öğretim görevlisi ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulguları, müfredatta konuşma pratiği ve alan dersleri olmaması gibi bazı eksiklikler belirtmelerine rağmen, hem isteğe bağlı hem de zorunlu hazırlık sınıflarındaki öğrencilerin büyük bir kısmının verilen eğitimden oldukça memnun olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, zorunlu hazırlık programındaki bütün öğrenciler, programın zorunlu olması ile ilgili olumlu görüş bildirirken, isteğe bağlı hazırlık programındaki öğrencilerin neredeyse yarısı programın isteğe bağlı niteliğinden memnun olduğunu belirtmiştir. Öğretim elemanlarının görüşlerine bakıldığında, sonuçlar, isteğe bağlı hazırlık programının öğrencilerin ilgisizliği nedeniyle amacına kısmen ulaştığını, zorunlu hazırlık programının ise öğrencilerin yüksek düzeydeki istekliliği sayesinde büyük ölçüde hedefine ulaştığını göstermiştir. Ayrıca, öğretim elemanlarına göre programın isteğe bağlı olmasının eğitimin kalitesi üzerinde olumsuz bir etkisinin olduğu, zorunlu olmasının ise kaliteyi olumlu yönde etkilediği ortaya konmuştur.

Abstract

The present study aimed to compare the perceived effectiveness of compulsory and optional English preparatory programs at a state university in Türkiye and to determine whether its optional or compulsory nature has a perceived impact on the quality of education. Accordingly, an open-ended questionnaire was administered to 129 students enrolled in optional preparatory program and 38 students enrolled in compulsory preparatory program, and semi-structured interviews were conducted with 6 instructors teaching in both preparatory programs. The findings of the study revealed that the majority of students in both optional and compulsory preparatory programs were highly pleased with the education offered in the program although they identified some deficiencies regarding the curriculum, including a lack of speaking practice and field-specific course. Moreover, nearly half of the students in optional preparatory program were content with the optional nature of the program while all the students in compulsory preparatory program made positive remarks about its compulsory nature. In terms of the instructors’ views, the results showed that optional preparatory program partially achieved its objectives due to the lack of interest among the students although compulsory preparatory program largely accomplished its objectives thanks to the students’ high level of eagerness. It was also revealed that optional nature of the program had a negative impact on the quality of education while compulsory nature of the program positively affected the quality according to the instructors.